Saturday, April 19, 2014

#الناس_اللي_معاها_فلوس


مشكلتي دايماً مع فئة من #الناس_اللي_معاها_فلوس ومعتبرين نفسهم من صفوة المجتمع إن نسبة كبيرة منهم ما بيبقاش عندهم إحساس باللي أقل منهم في حجات تانية كتير مش في الفلوس وبس .. بتحس معاهم بعدم الراحة ونوع غريب من التحقير للذات .. بمعنى أصح بيبقى نفسك الدنيا تتشق وتبلعك ولا إنك تقف معاهم ٥ دقايق على بعض ويحسسوك بالنقص أو العجز ..

بالإنجليزي بيقولوا عليهم بيفتقدوا ال "Empathy" مش ال "Sympathy" ..

"Sympathy" = شفقة على الغير ..
لكن "Empathy" معناها التعاطف مع الغير .. 
والفرق كبييييييير قوي بينهم ..

التعاطف فيه عزِة مش ذِلة للبني آدم اللي قدامك .. بمعنى أصح بتتخيل نفسك مكانه بقلبك قبل عقلك وتبتدي تتفكر وتسأل إنت نفسك هتعمل إيه في نفس موقفه وبتساعده فعلاً كأنك في مكانه بالظبط .. ولو مانجحتش في مساعدته، في الغالب عشان بيطلع هو أشجع منك بكتير .. ولو كنت فعلياً في مكانه ولو للحظة مابتقدرش تستحمل اللي شافه هو لسنين طويلة أو هيفضل معاه لبقية حياته ..

لكن الشفقة إحساس مريض بالغرور والتعالي وعدم المراعاة وبينجح بسهولة شديدة إنه يكسر البني آدم ويفتته حتت .. مش بس كده .. ممكن قوي نظرة عينيك تمنعه من ممارسة حياته طبيعي لسنين وسنين قدام لمجرد تفادي نظرتك دي من أشخاص تانية .. لأن ببساطة بتخليه يعيد كل شريط حياته قصاد عينيه في لحظة وبسرعة البرق .. فبيكره نفسه و وضعه .. وكفاية الحسرة اللي بتكون في قلبه بعديها ..

حاول تعمل واقفة مع نفسك كده من حين لأخر وتحدد ..
لو إنت من #ولاد_الناس_الكويسين .. لما بتشوف حد بيتألم قدامك بتعمل أنهي فيهم؟! 
هل فعلاً بتقدر توصّل إحساسك صح ولا بتعمل زي أي حد ماشي في الشارع وتبدأ تسأل أسئلة سخيفة زي "إنت إزاي سايب نفسك كده؟! لازم ولازم ولازم ..... " لمجرد إنك تتباهى قدام الناس اللي حواليك عشان يقولوا عليك بتاع أعمال خيرية أو قلبك حنين أو إنك قدامهم عايش للناس مش ليك؟؟؟

والأهم من كل ده .. هل محتاجين مساعدتك فعلاً؟!
حاسس بيه/بيها بجد؟؟
واللي جواك ده إيه؟؟
هدفك الحقيقي إيه؟؟
نيتك رايحة فين؟!
بتعمل الخير ليه ولمين؟؟
لربنا سبحانه وتعالى ولا لنفسك؟!

#سؤال
#جدد_نيتك
#الرحمة_حلوة
#بالقلب_مش_بالعقل_وبس
#كله_بالحب
#الدنيا_دوارة